Dybere mindfulness: Udforskning af følelsestonen (frame by frame)

Hvorfor dybere mindfulness?
Dybere mindfulness er et helt nyt kursus fra Oxford Universitet, som er baseret på de seneste fremskridt indenfor neurovidenskaben. Det er designet til dem, som ønsker at fordybe og udvide sin praksis.

Hvem er det for?
Dybere mindfulness et er velegnet til dem, som allerede har deltaget i et 8-ugers mindfulnesskursus (f.eks. MBSR, MBKT, MBKT-L) eller har tilsvarende erfaring.
Det er ikke behandling for nogen specifik fysisk eller psykologisk tilstand. Hvis du i øjeblikket oplever et alvorligt problem, vil det være bedst at tilmelde dig denne træning, når det værste er overstået og du har genvundet en vis stabilitet.

Kursets opbygning
Gruppen mødes 2 timer én gang ugentligt (16 undervisningstimer i alt).
Mellem hver undervisningsgang er der hjemmearbejde a 20-30 minutters mindfulness-træning seks dage om ugen.

Undervisning
Kurset foregår i en gruppe på op til 16 deltagere og er en blanding af gruppeundervisning og meditation.

Tid og sted
Undervisningen foregår online (på zoom) torsdage kl. 16.30-18.30
Alle datoer: 24/10, 31/10, 7/11, 14/11, 21/11, 28/11, 5/12, 12/12 (reservér d. 19/12 i tilfælde af at undervisningen må aflyses en af de andre datoer)

Pris
3.000 kr. (standard rate)
2.500 kr. (støttet rate – for dem med lav indkomst)
3.500 kr. (støttende rate – støtter andre med lav indkomst i at deltage)
Det er muligt at opdele betalingen i 2 rater. Kontakt os, hvis du ønsker en afbetalingsordning.

Tilmelding: Endnu ikke åben, dato kommer senere, skriv til  Annebuchmoller@outlook.dk hvis du ønsker yderligere information.

Om Dybere Mindfulnes

Dette nye kursus fra Oxford Mindfulness Foundation ved Oxford Universitet er designet som opfølgning til dem, der allerede har grundlæggende erfaring med mindfulness (f.eks. fra et MBSR, MBKT eller MBKT-L kursus) og ønsker at udforske mindfulness mere i dybden.

Kurset er baseret på ny psykologisk viden. Denne viden afslører, at vores forståelse af verden i hvert vågent øjeblik domineres af forestillinger om, hvordan vi kan handle i verden og er farvet af det, der kaldes “følelsestonen”. Følelsestonen er den umiddelbare oplevelse af behag, ubehag eller neutralt, som følger med enhver kropslig fornemmelse, følelse eller tanke. Baseret på følelsestonen afsætter kroppen ressourcer, for at gøre sig klar til reel eller forestillet handling. Dette kan forberede os godt til handling, men det kan også sætte os i fare for at blive udmattede, uden at vi er klar over det.

I Buddhistiske traditioner hedder følelsestonen ”vedana” og ses som et grundlæggende element i vores oplevelse af hvert øjeblik og et fundamentalt aspekt af mindfulness-praksis. Følelsestonen er implicit i MBSR- og MBKT-programmerne og i dette kursus er den eksplicit. Ved at lære specifikke øvelser, der hjælper os med at blive opmærksomme på følelsestonen, kan vi komme helt tæt på og se klart i det øjeblik, hvor vi risikerer at blive fanget i at forfølge eller afvise noget og hvor vi ofte bliver viklet ind i svære følelser. Programmet giver mulighed for at se hvordan bevidsthed om følelsestonen afslører betingede vaner, der normalt holder os fanget. Det giver også redskaber til at opløse reaktiviteten ved roden og give slip på behovet for at ”gøre sig klar til handling” som normalt opstår.

I løbet af disse otte uger vil du lære meditationer, der hjælper dig med at stille skarpt på følelsestonen øjeblik for øjeblik. Det giver dig mulighed for at se mere klart, både hvad der kan føre til stress og udmattelse, og hvordan du kan gøre dig fri til at sætte pris på livet igen, selv midt i vanskelighederne.

Hvad vil du lære?
  • Hvordan du ”finder dit ståsted” ved at udforske forskellige steder at forankre din opmærksomhed, for at se hvad der bedst hjælper til at stabilisere og berolige dit sind.
  • Hvordan du tager en pause når sindet vandrer, og hvordan du kultiverer en følelse af venlighed og taknemmelighed over for sindets aktivitet i stedet for at se det som en fjende, der skal overvindes.
  • Hvordan du genkender følelsestonen af det, der kommer i kontakt med krop og sind, og hvordan følelsestonen er vendepunktet for reaktioner, der ofte er modproduktive.
  • Hvordan du tillader følelsestonen at være til stede i længere tid uden at reagere, så sindet frigøres fra sædvanlige kaskader af stress og udmattelse
  • Hvordan du ser, hvornår og hvordan kroppen unødigt gearer op til handling, og hvordan du dæmper travlheden, så mere hensigtsmæssig handling kan opstå
  • Hvordan du kan bruge mindfulness som hjælp til at vende dig mod svære følelser og bekymringer.
  • Hvordan du bruger mindfulness til at lægge mærke til øjeblikke af påskønnelse i din hverdag og til at håndtere symptomer på udmattelse (f.eks. overspringshandlinger).
  • I den sidste session vil du lære, hvordan du kan fastholde din mindfulness-praksis, og få en skabelon til et års praksis, som du kan bruge eller tilpasse som du vil.
Hvad skal du lave på dette kursus?
  • Deltage i 8 ugentlige sessioner. Hver session varer 2 timer inklusiv en pause. (Bemærk, at hver session bygger videre på det, der er blevet introduceret ugen før, så det er vigtigt at deltage i alle sessionerne, hvis du kan. Hvis du ved, at du kommer til at gå glip af en session, så giv venligst underviseren besked).
  • Du vil være i en gruppe på op til 16 personer, som ledes af Anne Buch Møller.
  • I hver session får du forslag til hjemmebaseret personlig praksis på 20 -30 minutter om dagen. Det omfatter både anbefalede guidede øvelser for ugen og måder at kultivere mindfulness på i hverdagen.
  • Hver session begynder med en kort, guidet meditation, og derefter (undtagen den første session) vil der være en dialog om den forgangne uge. Efter en pause vil anden halvdel af sessionen introducere det nye tema for ugen ved først at forklare baggrunden for meditationspraksis, herefter praktiserer vi ugens meditation, og til sidst gennemgår vi, hvad du og/eller andre deltagere oplevede eller opdagede i den praksis/øvelse.
  • Du vil få adgang til guidede øvelser (indtalt på engelsk af Mark Williams) og skriftligt materiale til at understøtte hver session.
  • For at støtte dig i at vælge det format af personlig praksis, der fungerer bedst for dig, vil du have flere muligheder for at udføre de guidede meditationer. Det vil være lydfiler med guidede meditationer på 10, 20 og 30 minutter tilgængelige hver uge. Der vil også være et format med “minimale instruktioner”, der giver et kort resumé af vejledningen efterfulgt af stilhed med klokker hvert femte minut. Når du har fanget essensen af instruktionerne, så kan du (hvis du vil) vælge at guide dig selv hele vejen gennem en meditation, ved at bruge lydfilen, der kun har en klokke, som ringer hvert femte minut.

Adgangskrav

Du kan deltage i dette kursus, hvis du:

  • Kan forpligte dig til at deltage i alle programmets 8 sessioner
  • Har både tid og motivation til at dedikere dig til personlig praksis hver dag
  • Du er over 18 år gammel
  • Kan forstå engelsk (lydfilerne er som nævnt på engelsk)
  • Du er i stand til at tale og forstå dansk (både mundtligt og skriftligt) på et niveau, hvor du kan deltage fuldt ud i kurset uden behov for yderligere oversættelsesstøtte.
  • For onlinekurser: har adgang til passende teknologi, internetkapacitet, plads, privatliv og den tekniske evne til at deltage i et online træningsprogram via Zoom med video på. Bemærk venligst at kravet om privatliv ikke kun er af hensyn til din egen læring men også af hensyn til de andre deltagere og fortroligheden i gruppen.